De NMBS moet van de rechter alle reclameborden uit zijn stations weghalen, schrijft De Tijd. De concessie voor die borden zou onrechtmatig zijn toegekend aan het bedrijf Clear Channel. Grote concurrent JC Decaux had daartegen een klacht ingediend.
JC Decaux lonkt al sinds 2007 naar reclamecontracten met de NMBS, maar het is volgens zijn advocaten illegaal buitengehouden. "Het akkoord tussen de NMBS en Clear Channel is gebetonneerd tot 2021 en erop gericht de concurrentie af te blokken", luidt het.
De NMBS werkt samen met Clear Channel in de joint venture Publifer.
De rechter gaf de NMBS en Clear Channel in eerste aanleg gelijk, maar de rechter in beroep vindt dan toch dat de toewijzing van de concessie onrechtmatig en onvoldoende transparant is gebeurd.
Het arrest heeft betrekking op 1.700 reclameborden en een honderdtal digitale reclameschermen, goed voor een totaal van meer dan 10.000 vierkante meter. Dat komt neer op de grootste advertentieruimte van België.
De NMBS krijgt wel acht maanden de tijd om alle borden weg te halen. Het spoorbedrijf neemt akte van de beslissing en bekijkt alle opties met zijn advocaat, onder meer een procedure bij Cassatie. Voorlopig verdwijnt geen enkel reclamebord, zo meldt de NMBS. (belga)